MTA ALUMNI előadás a MAGYAR TUDOMÁNY ünnepén
Az előadásról készült videó itt tekinthető meg
Az őszi szünet után is nagy izgalommal vártuk az MTA ALUMNI program keretében szervezett előadást, előadót.
Ezúttal Dr. Pázmándi Tamás laboratóriumvezető urat és munkatársát Pántya Annamáriát, a HUN-REN Energiatudományi Kutatóközpont, Sugárvédelmi Laboratórium kutatóit köszönhettük előadóként.
Az igazgató asszony köszöntője előtt az esemény levezetője, Nagy Anikó Napsugár, a 9B osztály tanulója mutatkozott be, majd tisztelettel felkérte Soproni Theodóra igazgató asszonyt, hogy köszöntse a hallgatóságot és vendégeinket, valamint nyissa meg a rendezvényt.
Soproni Theodóra igazgató asszony örömmel köszöntötte előadónkat, és nyitotta meg ezúttal az épp a MAGYAR TUDOMÁNY ünnepével egybeeső rendezvényt.
Az esemény megnyitását követően levezető elnökünk néhány szóban ismertette A MAGYAR TUDOMÁNY ünnepének fontosságát, jelentőségét és az MTA ALUMNI program legfőbb céljait, majd bemutatta az előadót.
Ezúttal a teljes hallgatóság, a magyar tudomány ünnepéről megtudta, hogy a Magyar Tudományos Akadémia 1997 óta emlékezik meg, de hivatalosan csak 2003 óta ünnepeljük, minden év november 3-án.
Ezt a napot az Országgyűlés a magyar tudomány ünnepévé nyilvánította. Bizonyára sokakban felmerül a kérdés, hogy miért is épp ezt a dátumot választották. A válasz érdekes: Gróf Széchenyi István ezen a napon ajánlotta fel a birtokainak éves jövedelmét egy Tudós Társaság alapítására. Így neki köszönhetjük a Magyar Tudományos Akadémia alapítását. A magyar tudomány ünnepén Magyarország számos városában többhetes rendezvénysorozaton vehetnek részt az érdeklődök. Úgy gondoljuk az MTA ALUMNI előadással a rendezvényhez iskolánk is csatlakozik. Megtudhattuk, hogy a Magyar Tudomány Ünnepe 2023. évi mottója Erdei Anna akadémikus beszédében hangzott el, miszerint: „A tudomány: válaszok a globális kihívásokra”. Ennek tükrében fontos az emberiség jövőjét a napjainkban leginkább befolyásoló jelenségek, hatások vizsgálatának megismerése. Ezúton is köszönjük az üzenetet.
Ezt követően került sor az előadó bemutatására.
Dr. Pázmándi Tamás a Budapesti Veres Péter Gimnáziumban speciális angol-német tagozaton érettségizett, majd 1999-ben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Természettudományi Kar, Nukleáris Technika Intézetében sikeresen elvégezte a mérnök-fizikus szakot. Ezt követően egy időben végezte el a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Mérnök-közgazdász szakát és a doktori képzést is a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Természettudományi Kar, Nukleáris Technika Intézetében.
PhD fokozatát 2004-ben szerezte, de ehhez nagyon sokat jelentett az előzetes nyári iskolában való részvétele is Karlsruhe-ban, Németországban.
Doktori értekezésének címe: Űrdozimetria háromtengelyű szilíciumdetektoros teleszkóp és a Pille hordozható TLD rendszer alkalmazásával.
Dr. Pázmándi Tamás 2012- től az atomenergia alkalmazása körében eljáró független műszaki szakértői képesítést is szerzett, és az MTA Energiatudományi Kutatóközpont, Sugárvédelmi Laboratórium vezetője lett. E fantasztikus pályakarrier elérése érdekében sok előadást tartott, cikket írt, és több rövidebb-hosszabb külföldi úton továbbképzéseken vett részt.
Eredményeit mások is észrevették, így több kiemelkedő díj birtokosa is lett. A legutóbb elnyert díja 2005-ben a Magyar Tudományos Akadémia Fiatal Kutatói Díj. Több társulatnak is tagja, kettőt kiemelve, mint pl. az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és Magyar Nukleáris Társaság. Az utóbbinak elnöke és alelnöke is volt. Ezúton is gratulálunk példamutató tevékenységéhez, az elért sikeres eredményekhez. Az előadó megismerése után a résztvevők igen nagy érdeklődéssel hallhatták Dr. Pázmándi Tamás úr előadását.
Az előadásban betekintést kaptunk az ionizáló sugárzások fajtáiról, ezek hatásairól. A diákok megtudhatták, hogy még ha repülővel utaznak, vagy eltörik a bokájukat, stb. akkor is kapnak egy minimális sugárterhelést, és ez a sok „besugárzási érték” éves szintén összeadódik, a sok kicsi sokra megy, ha nem figyelünk oda, egyre csak nő, ami viszont már kockázatos lehet.
Megtudtuk, hogy külön embert modellező fantomokkal, és számítógépes programokkal próbálják a kutatók modellezni az ember egész testét ért besugárzást. Csak a modellek ismerete függvényében lehet egy igazi problémát felkutatni, megtalálni a besugárzott részt, következtetni a sugárzás mennyiségére, káros hatására.
Nyilvánvaló, hogy a sugárzásnak a gyógyító hatásáról is említést tett az előadó, és hallhattunk néhány pozitív példát az izotópok, sugárzás jótékony hatásáról.
Az előadás végén megtudtuk, hogy hogyan kapcsolódhatunk az országos HUNOR programhoz, versenyhez, amelyben a 9B osztályunk közel 10 diákja igen nagy motivációt érezve tervezi a részvételt.
Az előadást követően diákcsapatunk az előadóval külön is beszélgetett, és hamar kiderült, hogy diákjaink már most nagyon értékes alapokkal rendelkeznek, maximálisan támogatott a versenyen való indulásuk, hiszen értenek a webapszerkesztéshez, nyelveket beszélnek, és nagyon jó ötletekkel rendelkeznek.
Az előadás tematikája szorosan kapcsolódott a tananyaghoz, mindennapi kérdéseinkhez, nagyon felcsigázta a diákok érdeklődését. Annál is inkább, mivel saját szemünkkel is láthattuk azt a magyarok által fejlesztett eszközt, a Pille dózismérőt, amelyet először Farkas Bertalan vitt magával az űrbe és a mai napig az űrbázisokon használnak.
Ezúton is köszönjük az előadónak a lenyűgöző előadást, és szintén köszönjük, hogy a doktori képzésben részt vevő Pántya Annamária kutató is megtisztelt minket magyarázatával, megosztotta ötleteit.
Bízzunk benne, hogy iskolánk és diákjai még szorosabban tudnak majd együttműködni a HUNOR programnak köszönhetően. Csapatunkkal örömmel indulunk a pályázaton! Ezúton is köszönjük az előadást!
Szervező és szerző: Dr. Jarosievitz Beáta