Nagy tisztelettel köszöntöttük iskolánkban, az MTA ALUMNI program keretében, előadónkat, Dr. Aszódi Attila egyetemi tanár, dékán urat, aki a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nukleáris Technikai Intézetéből, az Atomenergetika Tanszékről érkezett.
Ezúton is hálásan köszönjük, hogy elfogadta a meghívásunkat és megtisztelte iskolánkat előadásával.
Iskolánk 2022 óta részt vesz az MTA ALUMNI programban, ezúton is köszönjük a program elindulását.
Mivel a program már ismerős, az eseményt levezető diák csak néhány mondatban ismertette az MTA ALUMNI programot. A program fő céljai: motiváció, tehetséggondozás, ismeretterjesztés, a fizika, a tudomány népszerűsítése. A program nagyon nagy lehetőséget jelent a diákok és a tanárok részére is, hiszen jobbnál jobb előadásokat, témákat hallhatnak, ismerhetnek meg.
A díszterem ezúttal is zsúfolásig megtelt, lásd: videó, képek.
Az előadáson több mint 120 fő vett részt, a diákok nagy érdeklődéssel várták a tervezett ALUMNI előadásokat.
Az előadó bemutatása előtt Kovács Tamás igazgatóhelyettes úr is köszöntötte a dékán urat és a hallgatóságot.
Ezt követően az esemény levezető elnöke bemutatta az előadót.
Dr. Aszódi Attila dékán úr, a BME Nukleáris Technikai Intézetének egyetemi tanára. A professzor úr középiskolai tanulmányait Kiskőrösön végezte, majd ezt követően lett okleveles energetikai mérnök és okleveles gépészmérnök. Mindkét szakját a BME-n szerezte.
A sikeres PhD fokozat megszerzését követően a professzor úr a 2003-as áprilisi paksi üzemzavart követően 2004 júniusáig Paksra kiküldött miniszteri biztosként tevékenykedett, a fukushimai balesetet követően pedig az Európai Bizottság szakértőjeként vett részt az európai atomerőművek Célzott Biztonsági Felülvizsgálatában.
1999-től 2014-ig (1 év megszakítással) a BME Oktatóreaktor vezetője, majd 2004-2014 között a Nukleáris Technikai Intézet igazgatója volt.
Oktatási feladatai mellett a kutatási tevékenység is nagyon fontos a számára. Fő kutatási területei a termohidraulika és a reaktorbiztonság. Dr. Aszódi Attila professzor úr már hallgatóként kutatott, és eredményeit az Országos Tudományos Diákköri Konferencián Különdíjjal ismerték el.
A professzor úr gyakran fejti ki szakmai véleményét energetikai, energiapolitikai kérdésekben. Nevéhez köthető több mint 200 publikáció és egy szabadalom. A dékán úr kiemelkedő munkájáért több szakmai elismerést kapott, ezek közül csak az egyiket említem: 2008-ban a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét vehette át. Miután megismerkedtünk előadónk sikeres karrierjével, mi is gratuláltunk az eddigi példaértékű eredményeihez.
A bemutatást követően Dr. Aszódi Attila professzor úr lenyűgözött előadásával, amelynek címe: „Hogyan működik egy atomerőmű, és mivel jár mindez?”. Az előadása egyben egy alapos felkészítést is jelentett a közelgő májusi látogatásunkhoz, a Paksi Atomerőműbe.
Az előadás első részében a professzor úr a mechanikai munka, energia és a villamos energia kapcsolatát próbálta megérttetni a hallgatósággal. Magyarázatot kaptunk a gőzturbina működéséről, majd megértettük a kémiai energia felszabadulásának mechanizmusát, a fajlagos kötési energia fontosságát.
Az előadás teljesen interaktív formában zajlott, az előadó kérdésére az idén érettségizett diákjaink tudtak válaszolni, akik az atommag és a magerők kapcsolatát már jól megértették.
Az előadás további részében megértettük a neutron jelentőségét és a maghasadás és a láncreakció fontosságát.
Ezt követően megismertük a hasadóanyag fogalmát, szerepét, és különbséget tudtunk tenni a különböző anyagú moderátorok között. Az előadó felhívta a figyelmünket a szabályozás fontosságára is, az atomerőművek működése során.
A professzor úr a BME Oktatóreaktorának működését mutatta be nekünk egy interaktív szimulációs programmal. Így jól láttuk és a magyarázatának köszönhetően megértettük, hogy mi történik a reaktor aktív zónájában, mi a szerepe a biztonsági rudak ki-be húzásának, hogyan lehet a neutronforrások által létrehozott neutronokat sokszorozni, csökkenteni, hogy a láncreakciót fenntartsuk és szabályozni tudjuk.
A szimuláció megértését követően az atomerőművek generációiról is hallottunk, megismertünk néhány biztonsággal kapcsolatos fogalmat, ezek fontosságát.
Az előadás megértését, a visszacsatolást a professzor úr egy online kvíz kérdéssorral próbálta visszamérni.
Az alábbi érdekes kérdéseket kellett a diákoknak megválaszolni, mint pl.:
Mi termeli az energiát egy atomreaktorban?
Mennyi energia szabadul fel egy U-235 mag elhasadása során?
Mire szolgál a moderátor?
Egy vízhűtésű vízmoderálású reaktor reflektorának eltávolítása…
Ezúttal 60 fő vett részt a teremben a quizizz – ben feltett online kérdésekre. Örömmel láthattuk, hogy 5 fő 100%-os pontossággal, hibátlanul válaszolta meg a kérdéseket. Gratulálunk nekik.
A résztvevők összesen 48%-os teljesítményt értek el a kvíz kérdések megválaszolásával.
Az előadás nagyon izgalmas és érdekfeszítő volt.
Ezúton is nagyon szépen köszönjük az előadást, a felkészítést a Paksi Atomerőmű meglátogatásához.
Lásd videó
Szerző, szervező: Dr. Jarosievitz Beáta